چرخه حرکت در تنیس | آکادمی تنیس شاهین
arrow

چرخه حرکت در تنیس – بخش اول


چرخه حرکت در تنیس دارای ۴ بخش است:

قرار گرفتن در زمین که شامل:

۱- وضعیت آماده باش

برای داشتن وضعیت آماده باش بازیکن باید تعادل خوبی داشته باشد، بازیکن برای دریافت توپ باید پاهای خود را در حالت حرکت نگه دارد و با حرکت موازنه جهت پاسخ به ضربه حریف به هر طرف حرکت کند.حرکت در ورزش تنیس از زمین شروع می‌شود و به سمت بالا و تمام قسمت‌های بدن می‌رود، یعنی برای داشتن هماهنگی در تمامی مراحل باید شروع خوبی داشته باشیم.

دو نوع حالت آماده باش وجود دارد:

۱-۱ آماده باش حرکتی:

– مرکز ثقل باید درون مرکز تکیه گاه باشد
– انجام پرش و درجا زدن در زمان ضربه جهت حرکت ناگهانی به سمت توپ
– سر باید مستقیم و در مسیر شانه ها باشد
– چانه به سمت بالا
– بازوها نزدیک به بدن جهت نشان دادن عکس العمل سریع بخصوص در پاسخ به سرویس
– تنه از قسمت کمر کمی به سمت جلو خم باشد
– زانوها کمی خم باشند
– پاها به اندازه عرض شانه باز
-وزن بدن روی پنجه‌ها
– مرکز ثقل جلو و کمی پایین‌تر از حالت طبیعی باید نگه داشته شود

۲-۱ آماده باش ثابت:

– مطابق با خصوصیات فردی بازیکن است
– بازیکن زمانیکه منظر ضربه حریف است، بدن خود را شل نگه می‌دارد
– نیاز به خم کردن زیاد زانو نیست

۲- درجه خم شدن زانو:

زیاد به جلو خم نشوید چون ممکن است حرکت به جلو را برای شما سریع تر کند اما حرکت به اطراف و عقب برای شما سختر می‌گردد.

حرکت به سمت توپ:

برای آنکه بتوانیم حرکت خوبی به سمت توپ داشته باشیم باید حرکت را از مرکز ثقل بدن خود آغاز کنیم نه از قسمت سر یا شانه، یعنی حرکت از قسمت بالاتنه شروع می‌شود. برای اینکار باید دو اصل را در نظر بگیریم:

۱- غلبه بر نیروی وزن بدن:

– در زمان ضربه یا قبل از ضربه حریف زانوها را خم و فوراٌ صاف کنیم که اینکار باعث می‌شود وزن شما برای یک لحظه کاهش پیدا کند.
– مرکز ثقل بدن به دلیل خم کردن زانوها به سمت پایین انتقال می‌یابد سپس حرکت را آغاز می‌کنیم.
– با اینکار به دلیل حرکت در خلاف نیروی جاذبه باعث سهولت در حرکت انفجاری می‌گردد.

۲- پرش به جلو:

– در زمان ضربه حریف به توپ با یک پرش به جلو حرکت کنید با اینکار شانه ها صاف و مرکز ثقل بدن پایین می‌آید و باعث می‌شود سریعا به ضربه حریف پاسخ داده شود.

۳- چرخش: اولین قدم انفجاری

– چرخش بدن باید در زمان خاتمه پرش به جلو، شروع شود.
– به سمت توپ حرکت کنید.
– اولین قدمی که برمیدارید باید به سمت جلو و بصورت مورب به سمت توپ باشد.
– اینکار باعث ایجاد ثبات در حرکت به سمت جلو و افزایش سرعت و حرکت به سمت طرفین می‌گردد
– این حرکت باعث چرخش ران و شانه‌ها می‌شود و عمل تاب عقب را انجام می‌دهد.
– شروع حرکت را با سر و شانه آغاز نکنید و با پا نیز به عقب قدم نگذارید.
– سرعت بازیکن فقط به سرعت اولین قدم او بستگی دارد.

۴- جهت حرکت: قدم و دو

– بعد از چرخش، بازیکن باید با یک قدم متقاطع، مقدمات حرکت افقی خود را فراهم آورد و سپس شروع به دویدن نماید.
– برای دویدن باید بدن خود را صاف نگه دارید و فقط کمی به جلو متمایل باشید و زمانیکه به توپ نزدیک می‌شوید، خود را پایین بکشید.
– تا زمانیکه می‌خواهید به توپ نزدیک شوید باید گام‌های بلند بردارید و هرچه به توپ نزدیکتر می‌شوید گام‌ها باید کوتاهتر شود.

* انواع قدم‌ها:

۱- قدم درجا
۲- قدم به پهلو
۳- قدم متقاطع
۴- قدم‌های تنظیم کننده
۵- دو کوتاه و بلند

* انواع حرکت:

۱- حرکت افقی:
با چرخش شروع می‌شود، برای شروع دویدن به سمت توپ ۲ قدم متقاطع بردارید، اگر توپ زیاد دور نیست قدم به پهلو و متقاطع(کشیدن پا روی زمین) را با هم ترکیب کنید.
۲- حرکت به جلو:
همیشه راکت را جلو نگه دارید، قدم اول را به صورت انفجاری بردارید، وقتی به جلو حرکت می‌کنید بهتر است حرکت بصورت مورب باشد.
۳- حرکت به عقب:
حرکت پاها سریع و دست‌ها نرم باشد، سعی کنید وزن بدن را به منظور حفظ تاثیر نیروی خطی و زاویه‌ای در حین ضربه، جلو نگه دارید.

* فاصله حرکت:

حرکت به سمت یک توپ دور یا نزدیک
۱- حرکت به سمت یک توپ نزدیک:
بازیکن باید پای خود را سریعاٌ در پهلو روی زمین بکشد این نوع حرکت سریع‌ترین راه حرکت از پهلو به یک مسیر کوتاه است و همیشه بازیکن را در حالت آماده باش نگه می‌دارد، برای حرکت به سمت توپ‌های نزدیک از قدم‌های کوتاه و کوچک استفاده کنید.
۲- حرکت به سمت توپ دور:
در برداشتن اولین قدم انفجاری، بازیکن باید از دویدن کوتاه و سریع استفاده کند، با قدم‌های پرقدرت برای رسیدن به توپ حرکت خود را آغاز کنید، برای سریعتر دویدن دست‌ها را نیز با پاهای خود هماهنگ کرده و به عقب و جلو حرکت دهید(دست و پای مخالف)، گاهی بازیکن مجبور می‌شود قبل از دوبار خوردن توپ به زمین در حال دویدن به توپ ضربه بزند، بصورت مورب حرکت کنید.

* رابطه بدن و راکت، حرکت و ذهن:

۱- بدن و راکت:
از راکت برای بدست آوردن تعادل و سرعت استفاده کنید، حرکت دست‌ها را با حرکت تنه و پاها هماهنگ کنید، زمانیکه هنوز توپ به زمین نخورده برای ضربه زدن آماده باشید.
۲- حرکت و ذهن:
ابتدا از جهت توپ مطمئن شوید سپس به سمت آن حرکت کنید، حرکت پای تهاجمی داشته باشید به سمت جلو رفته و بطور مایل حرکت کنید، بازیکن باید حواس خود را جهت رسیدن به توپ متمرکز کند سپس به ضربه زدن، هیچگاه مردد نباشید و اگر از خودتان بپرسید (آیا می‌توانم) موفق نخواهید شد.




نظر خود را بنویسید

avatar
  اشتراک در  
اطلاع از
  • ارتباط با مدیریت: 09120331036
  • پست الکترونیکی: info@stacademy.ir

Powered by Shahin Akbari